- Nederlandse hotels zijn herstellende van de coronapandemie en blijven het ook in 2023 goed doen, zo schrijft ABN AMRO in een nieuwe sectorprognose.
- Volgens de bank zitten zowel de bezettingsgraden als de kamerprijzen inmiddels weer in de lift.
- Toch kampen hotels nog met de nodige problemen. Denk aan personeelstekorten, stijgende energiekosten en toenemende concurrentie van verhuurders van appartementen.
- Lees ook: Booking.com biedt gebruikers meer inzage in ‘groene’ reisopties – al is duurzaam reizen voorlopig een utopie
Nederlandse hotels herstellen dit jaar aardig van de coronapandemie en blijven het ook in 2023 goed doen, zo schrijft ABN AMRO in een nieuwe sectorprognose.
De bank verwacht een terugkeer van toeristen uit Amerika en Azië, waar hotels van kunnen profiteren. Aziatische toeristen trekken er weer op uit door een versoepeling van de coronamaatregelen in eigen land. Amerikanen stappen het vliegtuig in om te profiteren van de sterke dollar.
Dat herstel kan de sector goed gebruiken. In Nederlandse hotels is doorgaans sprake van een bezettingsgraad van ongeveer 70 procent. In 2020 en 2021 – de twee coronajaren – daalde de bezetting naar respectievelijk 34 procent en 39 procent. Daardoor daalde de gemiddelde kamerprijs fors, blijkt uit data van consultant Horwath HTL.
Volgens ABN AMRO zitten zowel de bezettingsgraden als de kamerprijzen inmiddels weer in de lift.
Toch kampen de hotels nog met de nodige problemen. "Personeelstekorten, stijgende energie- en inkoopkosten, een limiet op het aantal vluchten van en naar Schiphol, uitgestelde belastingschulden die sinds 1 oktober 2022 terugbetaald moeten worden en de stijgende rente waardoor investeren relatief duurder worden, spelen de hotels parten", schrijft sectoreconoom Gerarda Westerhuis van ABN AMRO in het rapport.
Daarnaast krijgen hotels steeds meer concurrentie van verhuurders van appartementen zoals Airbnb en Booking.com. "Mensen gaan langer weg en combineren vaker vakantie met werk", aldus Westerhuis.
Volgens Airbnb komt een vijfde van de omzet inmiddels uit boekingen van langer dan een maand. Bij Booking.com betreft een derde van de boekingen inmiddels een alternatief voor een hotel, zo zei de CEO tegen Het Financieele Dagblad.